عسل خالص به عنوان یک شیرین کننده طبیعی بهترین انتخاب برای جایگزینی شکر است که ضمن حفظ سلامتی و کمک به بهبود مشکلات جسمی طعم خاص و دلنشینی هم به مواد غذایی می بخشد.

از عسل میتوانید جهت تهیه انواع شربت و مربا استفاده کنید ، اینجا به دو‌ مورد شربت فوق العاده خوش طعم با خواص بینظیر اشاره خواهیم کرد :

شربت سرکه انگبین :

این شربت قدمتی دیرینه دارد و یکی از شربت های بسیار پر استفاده در طب سنتی است ، تقریبا برای تمام افراد مناسب است و فوق العاده برای بیماری های کبدی، تصفیه خون، رژیم های پاکسازی گوارشی، بیماریهای پوستی، افراد صفراوی، سنگ صفرا و … مفید است.

برای تهیه این شربت کافیست یک واحد سرکه انگور خانگی را با دو‌ واحد عرق نعنای طبیعی مخلوق کرده و اجازه دهید چند دقیقه به آرامی بجوشد، بعد از خنک شدن دو واحد عسل طبیعی را در آن حل کنید ، این شربت غلیظ است و برای مصرف باید با آب رقیق شود.

برای مصرف میتوانید روزانه یک الی دو لیوان میل کنید و ترجیحا با آب خیلی سرد مخلوط نکنید، بهتر است آب هم دما با محیط باشد.

افرادی که مشکلات معده همچون زخم معده دارند بهتر است استفاده نکنند همچنین افرادی که دیابت دارند قبل از استفاده با پزشک مشورت کنند.

شربت لیمو :

این شربت طبیعی فوق العاده خوش طعم و سرشار از ویتامین است و برای فصل تابستان بسیار گوارا است، البته عمل آمدن آن کمی زمان بر است.

برای تهیه این شربت به دو روش میتوانید عمل کنید :

مورد استفاده دیگر عسل در تهیه انواع سس ها است که به جای شکر میتوانید از عسل طبیعی استفاده کنید ، برای اینکه عسل کاملا حل شود میتوانید در صورت غلظت زیاد کمی آنرا گرم کنید یا ابتدا در آب ولرم حل کنید. 

مصرف عسل ارگانیک و طبیعی در طب سنتی بسیار توصیه شده که یکی از روش های استفاده از عسل برای افزایش اثربخشی دمنوش های گیاهی و دارویی است، بهتر است دمنوش یا جوشانده های گیاهی را بعد از کمی سرد شدن با عسل طبیعی میل کنید ، ضمن تلطیف طعم تلخ یا ناخوشایند بعضی دمنوش ها اثرات درمانی آنها را نیز افزایش میدهد.

درصورتیکه از کره طبیعی مغزها همچون بادام زمینی، بادام درختی، نارگیل، کنجد و هفت مغز که فاقد افزودنی هستند استفاده میکنید پیشنهاد میکنیم کمی عسل طبیعی با کره مخلوط کنید و بخوبی هم بزنید ، عسل ضمن بهبود حالت گسی کره ها طعم کره را نیز بسیار باب میلتان خواهد کرد. 

نکته :

هرگز عسل را حرارت ندهید یا در چای و دمنوش داغ حل نکنید ، حرارت بالاتر از ۴۰-۴۵ درجه باعث افزایش هیدروکسی متیل فورفورال میشود که اگرچه مقدار کم آن ضرری ندارد اما در کل میتواند باعث سمی شدن عسل شود، همچنین در حرارت بالا در واقع عسل خاصیت خود را کم کم از دست میدهد و دیگر تفاوتی با قند و شکر ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *