زنبور عسل، حشره‌ای زیبا و در عین کوچکی بسیار شگفت‌ انگیز با نقشی بی‌بدیل در طبیعت و زندگی بشر، رقص کنان با بال‌های ظریف و کوچکش در میان کوه ها و دشت ها از گلی به گل دیگر گرده‌ها را منتقل می‌کند، گویی نغمه‌ای از زندگی را در دل طبیعت زمزمه می‌کند. 

نتیجه این تلاش روزانه زنبور عسل غذایی شگرف با خواصی فراوان است ، انگبین یا عسل ، مایعی شیرین و غلیظ است که توسط زنبورعسل و با فراوری شهد و گرده هایی که جمع آوری میکند بدست می آید.

زنبورها، عسل را از شهد گل‌ها یا برخی تراوشات صمغ مانند گیاهان از راه بالاآوری، فعالیت آنزیمی و بخار آب فرآوری می‌کنند و آنرا در ساختارهایی از جنس موم به نام کندو اندوخته می‌کنند.

زنبور عسل بجز قطب جنوب در تمام سطح کره زمین پراکنده است، همچون مورچه موجودی اجتماعی است و در کندوهایی زندگی می‌کند که با نظم و انسجامی مثال‌زدنی و با مهارتی خاص ساخته و اداره میشود . در اجتماع زنبورها هر کدام وظیفه‌ای مشخص دارند: 

ملکه بزرگترین و مهمترین عضو این جامعه که به نوعی مادر کندو است و دایما در حال تخم‌گذاری و ازدیاد نسل است؛ 

زنبورهای کارگر، که همگی ماده بوده و وظیفه گزینش و جمع آوری بهترین و خوش طعم ترین شهدها و گرده ها را دارند٫ همچنین امر مراقبت از لاروها بر عهده این گروه از زنبورها است؛ 

و البته زنبورهای نر که وظیفه‌شان جفت‌گیری و بارور سازی ملکه است.

شهد و گرده جمع‌آوری شده توسط زنبورها، تبدیل به ماده‌ای ارزشمند به نام عسل می‌شود. عسل، نه تنها طعمی دلچسب و خواصی بی‌نظیر دارد، بلکه از گذشته های دور به عنوان منبع انرژی و شفای بسیاری از دردها و بیماری‌ها شناخته میشود.

اما نقش زنبور عسل فراتر از تولید عسل است. گرده افشانی توسط این حشرات کوچک، نقشی حیاتی در بقای بسیاری از گیاهان و به تبع آن، زنجیره غذایی ایفا می‌کند. بدون زنبور عسل، بسیاری از میوه‌ها، سبزیجات و محصولات کشاورزی بارور نخواهند شد و چرخه حیات در طبیعت مختل خواهد شد.

«اگر به دنبال چشیدن طعم شیرین و خالص طبیعت هستید ما در تلاشیم با ارائه عسل های کاملا طبیعی و با کیفیت عصاره طلایی این مسیر را برایتان هموارتر کنیم »

زنبور عسل، نه تنها موجودی مفید و سودمند است، بلکه نمادی از ظرافت، کار گروهی و تلاش است. خداوند با خلقت زنبور عسل، میخواهد زندگی اجتماعی، همکاری و تلاش برای هدفی مشترک، که می‌تواند به ثمره‌ای شیرین و گوارا تبدیل شود را به ما گوشزد کند.

به‌دلیل اهمیت بالای زنبورها در گرده‌افشانی و افزایش باروری محصولات کشاورزی و میوه‌ها، سازمان جهانی غذا و کشاورزی یا فائو روز ۲۰ می هر سال را به‌عنوان «روز جهانی زنبور» نامگذاری کرده‌است.

امروزه، زنبور عسل با خطرات متعددی مانند تغییرات آب و هوایی، استفاده بی‌رویه از آفت‌کش‌ها و بیماری‌ها و آلودگی های محیط زیستی روبرو است. حفاظت از این موجود ارزشمند، وظیفه‌ای همگانی است. هر یک از ما می‌توانیم با کاشت گل‌های مناسب در باغچه و بالکن خود، از زنبور عسل حمایت کنیم و به بقای این موجود دوست‌ داشتنی کمک کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *